Potřebujete parťáka, který přijde do vaší firmy / projektu a rozpohybuje kola příprav i realizaci v online světě? Máte omezený rozpočet? Nebo máte rozpočet dostatečný, ale nechcete ho bezhlavě utrácet?

Interim manažer při práci v interim managementu

V tom případě si do firmy nebo nového projektu pozvěte interim manažera, který byznys postaví a až následně vystaví interní tým. Po celou dobu bude vašim parťákem, který vás naučí všechny potřebné základy, abyste váš projekt mohli uchopit, stabilizovat a pak postupně rozvíjet.

Jaký je zásadní rozdíl mezi interim manažerem, vlastním zaměstnancem a externími agenturami nebo profíky na volné noze?

Prozatímní manažer vám nejen pomůže byznys postavit. Naučí vás po cestě celé své know-how, jak zdárně dojít do takové fáze projektu, aby byl byznys života schopný.

Druhá možnost je, že si vystavíte tým z aktuálních kolegů a kolegyň. Dáte jim možnost se vzdělávat, získat nové znalosti a dovednosti. Případně je ještě doplníte o profíky nabízející služby a činnosti, které u vás lidé ještě nebo vůbec nezvládají.

Tohle je lepší varianta, za předpokladu, že stávající kolegy a kolegyně dokážete mít určitou náhradu, pokud by se rozhodl odejít. Je to stále vhodnější řešit zastupitelností vlastních lidí, než být zcela závislý na třetí straně a s jejím odchodem přijít i o postavený byznys.

Třetí z nich je, že se obrátíte kompletně na odborníky z potřebných oblastí, aby vám byznys pomohli postavit. Tohle by žádný zakladatel nového projektu nebo majitel firmy nikdy neměl udělat.

Velké pozor: agentury nebo profíci na volné noze vám byznys postaví, ale know-how si nechávají pod vlastní střechou. Odejdou a vy máte problém, pokud máte fungující byznys závislý pouze na třetí straně. Ta se dokáže hodně rychle změnit z přítele na nepřítele. Stačí k tomu málo - cítit, že máte zaječí úmysly a spolu s vámi odchází i vaše peněženka.

Koho vlastně ke svému novému byznysu potřebujete? Není úplně podstatné, jestli jdete prodávat produkt nebo službu. Jestli jsou vaši noví zákazníci spotřebitelé nebo firmy. Principy jsou stále stejné.

interim management projektů online

Potřebujete produkt nebo službu vymyslet – to vymýšlí u nových projektů sami zakladatelé a takovým já strašně moc fandím. U zaběhlých firem na to je produktový tým, vývojáři a další profíci – s takovými je těžká domluva, protože v tom produktu nebo službě chce každý z nich nechat svůj vlastní otisk. To mnohdy způsobí, že co je na jedná straně skvělý počin vývojového týmu – je noční můrou pro konečné zákazníky. Prostě všeho moc škodí.

Potřebujete produkt nebo službu někde prezentovat (web, e-shop)  - ty vymýšlí úplně od nuly nebo na některých dostupných šablonách a řešeních webmasteři, webdevelopeři. Měli by se na vývoji (výrobě) podílet určitě lidé, kteří rozumí optimalizaci webů a e-shopů pro vyhledávače (nejznámější Google a Seznam).

To proto, abyste návštěvníky vodili na web nejen z reklamy, ale také tam vodili návštěvníky, kteří vaše produkty nebo služby SAMI aktivně už hledají. Takový návštěvník je cennější, protože je jednodušší z něj udělat zákazníka.

Pokud chcete být hodně velcí frajeři a frajerky, můžete si pozvat tzv. U/X desingéra a super grafika, kteří navrhnou vizuální prvky na web nebo e-shop tak, aby návštěvníkům co nejvíce usnadnil jejich „virtuální život“ na vašem webu nebo e-shopu. Pokud frajeři a frajerky být na začátku nepotřebujete, nebo na to nemáte peníze, mám pro vás dobrou zprávu. Většina webových šablon nebo e-shopových řešení, která si můžete pronajímat – už tyto standardy i nadstandardy zavádí sama a vystačíte si i s online nástrojem Canva. Takže máte ušetřeno.

A nakonec potřebujete dostat na váš firemní web nebo e-shop ty správné návštěvníky – to pro vás zajistí soubor profíků: marketéři, specialisté na výkonnostní reklamu, specialisté na obsahový marketing (autoři článků na web, e-mailing specialisté, správci sociálních sítí apod…).

Ti všichni dohromady mají (nebo by měli mít, když si zato berou prachy) znalosti a dovednosti, které by na web měli vodit z různých zdrojů (placených i neplacených) správné návštěvníky a z nich udělali zákazníky nebo klienty.

Dnes je doba tak rychlá, že bez online prostoru můžete mít nejlepší produkt nebo službu na světě, ale nikdo se o ní nedozví nebo jen malé množství lidí z offline světa. Váš byznys model to však pohřbí. Předejděte tomu, poraďte se semnou nebo mě ke svému projektu rovnou přizvěte.

Potřebujete tedy šikovné zakladatele nebo vývojáře s vizí a nápadem, obchodníky, marketéry, vývojáře a specialisty na různé obory. Až tohle všechno dohromady může, pokud se věci udělají správně, zajistit menší nebo větší úspěch projektu, který chcete postavit, stabilizovat a dále rozvíjet. A tihle všichni stojí prachy. Bez nich nebo jejich dovedností to nepůjde.

Nezmiňuji v tomto článku žádné vnitřní nebo výrobní procesy, žádné finanční řízení, žádné další „zbytečnosti“, které nepotřebujete řešit, pokud jste star-upisti. Na to přijde řada později, až budete prodávat a vydělávat dukáty.

Pokud jste zavedená firma, která může rozjet nový projekt a nalít do toho nemalé peníze, máte s velkou mírou pravděpodobnosti tohle všechno vyřešené. Pokud ne, nechápu, jak může váš byznys fungovat. A pokud funguje, je to na článek do Forbesu s titulkem: „jak to dělat na punk a přesto vybudovat vele-úspěšnou firmu.“

Kolik peněz stojí postavit základy projektu s vlastním týmem lidí doplněnými o externí profíky?

interim manažer při práci

Uděláme si takový malý modelový příklad, který rozstřelí vaši představu o tom, že jsou interim manažeři drazí frajeři v kvádru a káře za vaše těžce vydělané prachy, které chcete investovat do svého snu nebo nového projektu ve vaší firmě.

Modelový příklad star-upistů, kteří mají nápad, nějaké prachy a mnoho času a chuti se věci sami alespoň z části naučit – nemusíte to dělat, ale měli byste to umět, nebo o tom mít dostatečné povědomí (pokud na to nemáte úplně vlohy – běžte dělat něco jiného), abyste pro vaše zaměstnance nebo externí profíky nebyli jenom lovnou zvěří a chodící peněženkou.

Zvykněte si na to, že zakladatelé berou peníze z firmy až jako poslední, takže se na to připravte, že podstatnou dobu, bude makat zadarmo. Budete se naopak učit, učit, učit a zase jen učit APLIKOVAT vše hned do praxe a hledat cesty, jak být úspěšní v tom, co se naučíte.

Kolik jste brali v práci za hodinu? Řekněme, že jste sympatický frajer, nebo mladá kočka, která si chce splnit sen a být svým pánem. Takže máte třeba 250,- kaček na hodinu.

Použijeme to jenom jako jednoduchou matematiku, než nastudujete, vyzkoušíte a otestujete to, co jste se naučili, zdali funguje. Můj první projekt mě stál 2 roky práce – 12 hodin denně. Žádné směny, žádné svátky, žádné víkendy. Prostě jenom makáte a šrotíte.

Takže jednoduchá matematika – bez zbytečných keců: 2 roky KRÁT 365 dnů KRÁT 12 hodin KRÁT 250,- kaček na hodinu. Wuala, krásných 2.190.000,- korun českých jen za váš čas. A to nemluvím o tom, že musíte někde spát, něco jíst a život sám o sobě je dneska zatraceně drahý. Otázka pro start-upistu za tyhle peníze? Naučili jste se to správně? Funguje to? To se teprve ukáže časem.

Modelový případ pro firmu, která už něco za sebou nechala, má vyčleněné nějaké zdroje na nový projekt a určité personální zastoupení lidí z oboru, nebo lidí, kteří mají chuť se naučit něco nového. A k tomu využije externí služby.

interim manažeři

Vedoucí projektu (C-level) (je fuk jestli je to projekťák s přesahem do marketingu, nebo naopak) - u nás na Ostravsku jsme chudí, takže máme hluboko do kapsy, takže bere třeba od 50.000,- do 100.000,- hrubé mzdy. Podle toho, jaký je to profík a co má za sebou. I se všemi odvody jsou to reálné náklady vždy krát cca 1,34. Takže finále je každý měsíc za 67.000,- až 134.000,-

Správce webu / e-shopu, zákaznická podpora, obchoďák (to se dá zvládnou v jednom člověku) – střední menežment. Takový chlapík nebo ženská může brát cirka 35.000,- až 55.000,- hrubé mzdy. Takže na konci to je pro vás 46.900,- až 73.700,- kaček každý měsíc.

Pisálek (junior) reklamních textů, obsahů na web, postu na sociální sítě a v budoucnu newsletteru BEZ ZNALOSTI optimalizace obsahů umístěných na webu nebo e-shopu – toto je nevděčná pracovní pozice a firmy to furt zkoušejí. Lidé na ni hoří, jak špatné žádosti na byt. A ti, kteří spoléhají na umělou inteligenci, nakonec zase spláčou nad výdělkem. Takové „spotřební zboží“ ve firmě stojí od 25.000,- do 30.000,-. Takže pro vás to je 33.500,- až 40.200,-.

Tak to by byl ten úplně základní tým, který je zatím slepý a hluchý v online prostoru, protože neví, jak to sakra k těm lidem dostat. Teda ví, musí být vidět. Nejlépe všude a pro všechny (takže to co vytvoří bezhlavě vypustí na všechny možné reklamní kanály). TAK TADY POZOR. Velká chyba. Nebudu ji tady rozebírat, není to předmětem tohoto článku.

Protože chce tým dělat reklamu, podívá se po externích agenturách nebo lidech na volné noze. Koho potřebují?

Specialisty na výkonnostní Google a Seznam reklamu, popřípadě také specialistu na výkonnostní reklamu na sociálních sítích jako například Facebook, Instagram, LinkedIn aj…

Agentura nebo freelencer se dostaví v cukuletu s potřebou analýzy všeho možného i nemožného. Vytiskne pro vás super brožuru na kvalitním křídovém papíru a cink cink střední až vyšší desítky tisíc frčí za fakturu na účet někoho jiného. Abychom byli v obraze, dáme tomu cenovku 60.000,- Ale vy ještě pořád nic nemáte, krom té prokleté brožury, se kterou ale nevíte, co máte dělat.

A pak začíná ta další fáze legrace, paušální platby za postupnou realizaci agentury nebo freelencera oné tajemné brožury. Nebudu nikomu křivdit, takže řekněme, že to všechno splní. Což je skvělé, protože i na trhu jsou agentury a profíci jednotlivci, kteří z klientu nedělají idioty a skutečně doručí výsledky.

To vás však bude stát další vyšší desítky tisíc měsíčně, řekněme, že takových 70.000,- (a to v tom není započítáno samozřejmě to, co narvete do chřtánu Facebooku, Googlu, Seznamu aj…formou placené reklamy) Ovšem vy pořád nic neumíte. Odejde agentura, odejde freelencer a vy jste v háji.

Abych ty náklady na projekt uzavřel s nějakým konkrétním výsledkem. Je potřeba zmínit jednu podstatnou věc. Pokud žijete v domnění, že dneska spustíte web, nebo e-shop, který splňuje vše potřebné, tak od zítřka začínáte bohatnout. Tak prosím zavřete okno prohlížeče s tímto tématem. Peníze, které do projektu chcete vložit věnujte raději na charitu – číslo účtu je: 2002007125/2010. A běžte krmit kachny k vodě. Budete mít lepší výsledek, pocit i zdraví.

Pokud jste normální, tak víte, že první rok můžete na nějakou návratnost zapomenout, druhý rok, pokud uděláte věci správně, můžete počítat s tím, že se vám část nákladů už začne vracet. A pokud tohle všechno přežijete na vašem cash flow, tak ve třetím roce můžete očekávat nějakou stabilitu. Semnou nebo s mými radami to může být i dříve.

Protože však budete mít šťastnou ruku na vaše lidi, agentury i profíky jednotlivce – bude vám trvat jen dva roky, než to postavíte a ukotvíte. Proč? No protože do toho budete všichni šlapat naplno a všichni budou dobře zaplaceni.

Takže to máme 24 měsíců, které tím budete žít a minimálně 18 měsíců z toho to budete dotovat. Takže vás teď půjdu trochu probrat a shrneme si to v číslech:

Vedoucí projektu: 134.000,- KRÁT 18 měsíců

Obchoďák, zákaznický support, správa webu (shopu): 73.700,- KRÁT 18 měsíců

Pisálek junior ⚰️ - 40.200,- KRÁT 18 měsíců

Jednorázovka (analýza) – 60.000,-

Agentura / Jednotlivci profíci (součet hodinovek na vašem projektu) – 70.000,- KRÁT 18 měsíců

WUALA…5.782.200,- abych byl zcela přesný na koruny. Docela darda pro malou firmu. Ovšem tady už budete mít určitou míru pravděpodobnosti, že jste ty peníze nevyhodili úplně z okna. Budete mít projekt, ale pořád skoro nic nebudete umět. Jasně něco okoukáte, to dá rozum.

Kolik stojí interim manažer, který zaštítí celý projekt? Postavím projekt s minimální účasti vašich lidi a v následujícím období, až to situace bude žádat, rozpočet umožní – vystavím interní tým, který to dokáže ukočírovat. Sem tam na něj pak hodím očko, jestli to moc nekazí.

Interim manažer

Pro firmy, které mají vyčleněné dostatečné zdroje je to 120.000,- až 150.000,- / měsíčně BEZ DPH = 2.700.000,- za rok a půl. Pokud mě oči nešálí je to cirka 50 % toho, co byste zaplatili tomu ansáblu, u kterého existuje určitá míra rizika – že budou potřebovat ještě více času, ještě chvíli času, ještě se naučit toto, ještě otestovat ono a tak dále…

Pro startupisty, kteří mají minimální zdroje je to přibližně polovina, ale s % podílem na projektu – čím nižší měsíční palmáre, tím vyšší procentuální podíl na hrubém zisku až do konce dní celého projektu.

Těch projektů se nedá za profesní život, kdy už můžete prodávat své úspěch, vybudovat mnoho, proto musí být nejen kvalitně zaplaceny a nejlépe na nich mít podíl, jako zdroj pasivního příjmu.

Taková je hold realita tvrdého online byznysu.

A v případě, kdy konzultuji nebo mentoruji, pohybuje se sazba za hodinu v rozmezí 2.000,- až 5.000,-. Pokud je mi něčí projekt sakra sympatický, nebo za ním stojí super lidi, konzultuji třeba i za kafe a zákusek. Mentoring je pak okolo 1.500,- / hodina. Je to hold o lidech a i moje cenová politika spočívá na sympatiích. Nejsem pro každého a každý není pro mě.